23 September

Zondag 20 september

Vandaag staat Robbeneiland op het programma. Dit stukje historie mag je natuurlijk niet missen wanneer je in Zuid-Afrika bent. Vol verwachting stappen we op de veerboot en na een kort stukje varen komen op het eiland. Wat we niet hadden verwacht is dat we meteen in een bus werden “gedirigeerd” en dat ons bezoek aan Robbeneiland uit 2 delen zou bestaan. Het eerste deel bestaat uit een toer over het eiland waarbij de gids e.e.a. verteld over het eiland, de inwoners en de historie van Robbeneiland. Het tweede deel bestaat uit een rondleiding door de gevangenis zelf welke wordt gegeven door een ex politiek gevangene. Erg indrukwekkend maar spijtig genoeg ook erg commercieel. De groepen zijn groot en de tijd is kort, we kunnen zelf niet op eigen houtje door de gevangenis lopen en worden na de rondleiding dan ook meteen teruggeleidt richting veerboot. We hebben dan ook weinig foto’s genomen maar zijn wel een stuk wijzer over de historie van Robbeneiland, politiek Zuid-Afrika en alles daarom heen.

We sluiten de dag af met het kopen van wat souvenirs en dineren bij de beste sushimaker van Zuid-Afrika: Bangkok Thai. Vroeg in het mandje omdat we morgen naar de haaien gaan.

Maandag 21 september

We worden om 10.30 uur verwacht in Gansbaai, ruim op tijd om nog even van een flink ontbijtje van Eunice te genieten. En die hebben we nog blijkt later.

Ruim op tijd arriveren we bij Eco ventures te Gansbaai. Even na half 12 worden we, onder het genot van een licht ontbijtje en een kop koffie, geïnformeerd over wat we gaan doen en hoe we het gaan doen etc. etc. Pakweg een uur later wordt de boot in de water gelaten en gaan we op weg naar een geschikt stukje open zee waar de kooi reeds ligt te wachten en het aas gereed wordt gemaakt. Vanaf hier gaat het echte werk beginnen. En vanaf hier begint het lood mij (Marije) in de schoenen te zakken.

Zowel Wouter als ik worden bevangen door een golf van misselijkheid. Wouter komt hier na een ietwat onsmakelijk moment aardig boven uit en weet zich in een wetsuit te hijsen. Voor mij zijn 5 onsmakelijke momentjes niet genoeg om me weer in orde te brengen. Ik voel mij zo beroerd wanneer ik op wil staan om mij om te kleden dat ik besluit om vanaf dat moment beweging meer te maken. Als een standbeeld blijf ik dan ook voor me uitstaren en hoop ik dat het aas maar snel op mag raken zodat de boot weer terug naar haven kan. Ik baal uiteraard als een stekker omdat ik graag de kooi in had gewild. Daarnaast baal ik omdat ik op mijn nieuwe Ray Ban ben gaan zitten en deze in een vorm is gevouwen die niets meer weg heeft van een zonnebril.

Wouter geniet echter wel met volle teugen. Hij zit aan de juiste kant van de boot en heeft hierdoor een mooi uitzicht op de kooi, de haaien, de duikers en alles wat hiermee gepaard gaat. Hij stapt vol goede moed in de kooi en is onder de indruk van wat hij onder water treft. Van zo’n 5 haaien die we hebben gezien besluit er 1 net op dat moment de kooi aan te vallen. Het is echter veilig dus meer dan een adrenalinekick hou je hier niet aan over.

Koud, moe, ziek maar vooral voldaan stappen we van de boot af en genieten we van de dvd die gemaakt is. Gelukkig krijgen we ook nu weer wat te eten en begint mijn maag zich weer terug te plaatsen op de originele plek in mijn lichaam.

Dinsdag 22 september

Een uitstapje naar Kaap de goede hoop staat er vandaag op de planning. Onderweg hier naar toe besluiten we toch nog even te kijken of de Tafelberg misschien open is vandaag. Deze was alle dagen dat we in Kaapstad waren dicht dus we hadden er weinig vertrouwen in. Tot onze verbazing was hij open en zijn we dus meteen in de rij gaan staan voor een kaartje, na een uurtje wachten en kabelbanen stonden we op de top van de Tafelberg. Wat een uitzicht!! Het was er bijna windstil, op de meeste plekken, en na een flinke wandeling keerde we weer terug naar de kabelbaan. Naar boven of beneden lopen is ook een optie maar daar hadden we beide de schoenen niet voor aan dus dat stellen we uit tot de volgende vakantie ;).

Terug bij de Lodge nog even lekker hangen en op naar een restaurant, ja en dan wordt je gebeld door een Zuid-Afrikaans nummer (dit is al vaker gebeurt dus we nemen maar op), Hello this is the KLM speaking your, flight to Amsterdam is overbooked. Can we book you to a Britisch Airways(BA) flight via London? Na een kort overleg en een uitleg van de vriendelijke meneer besluiten we dit te doen. Het enige nadeel is dat we 2 uurtjes eerder vertrekken en een half uur later aankomen op Schiphol. Ach, we hebben vakantie zullen we maar zeggen.
Omdat we goede plekken willen hebben op deze nachtvlucht besluiten we te wachten met het eten om zo precies op tijd (20:15) online te kunnen inchecken bij BA.
20:15 : inchecken gelukt we zitten in het midden met genoeg beenruimte voor ons en geen stoelen , ideaal!!

Een snelle hap bij de Spur (steak) en daarna het mandje ingedoken.

Woensdag 23 september

Onze laatste vakantiedag. Doordat we iets eerder moeten vertrekken gaan we helaas niet eten bij Marije der favoriete shuhi bar maar besluiten we te gaan eten op het vliegveld. Wel gaan we ‘s morgens op weg naar Kaap de goede hoop. Een ritje van ongeveer 2 uur langs Boulders beach (pinguïns) waar we even stoppen. Bij de kaap een flinke stap naar boven gemaakt om te genieten van het uitzicht en de walvissen. Ik kan er een heel verhaal van maken maar dit was het ongeveer wel.

De terugreis via de toeristenroute gedaan, onwijs mooie diepe afgronden en slinger weggetjes, heel leuk!

Terug bij de lodge afscheid genomen van Mama Eunice en nog even snel een verslagje schrijven voordat we richting het vliegveld gaan.

We zullen Zuid-Afrika gaan missen, iedereen is onwijs gastvrij geweest en we voelden ons hier helemaal thuis en komen zeker nog een keer terug.

Bye bye Zuid-Afrika, here we come Londen, Amsterdam en dan Koog aan de Sloot.
Iedereen bedankt voor de leuke berichtjes en tot snel.